Mitä epäsopiva satula saa aikaan?

Epäsopiva satula saa aikaan hevoselle epämiellyttäviä tuntemuksia tai jopa kipua, riippuen siitä, miten epäsopiva satula on tai miten herkkä hevonen on kivulle. Jos epäsopiva satula poistetaan välittömästi eikä hevosen tarvitse liikkua se selässään, kipu poistuu satulan mukana eikä ehdi saada aikaan muuta haittaa.

Toisinaan käy niin, että emme huomaa satulan epäsopivuutta ja ratsastamme sillä siitä huolimatta. Silloin hevonen alkaa suojautua satulan aiheuttamaa epämukavuutta vastaan. Se jännittää selkälihaksiaan suojellakseen niitä ja alkaa liikkua sellaisessa asennossa, missä saa parhaiten vältettyä satulan aiheuttamia epämukavia tuntemuksia ja kipua.

Epäsopiva satula saa aikaan kipua ja epämukavuutta.

Epäsopiva satula aiheuttaa kipua

Hevosen selkä-, ja mahdollisesti muutkin, lihakset kipeytyvät kun se yrittää parhaansa mukaan liikkua välttääkseen satulan epämukavuutta. Se saattaa alkaa osoittaa mieltään satuloimista kohtaan tai aristaa kosketusta selässään. Se on saattanut muuttua haluttomaksi liikkua, tai hevosesta on voinut tulla normaalia jännittyneempi ja hermostuneempi. (Lisää ratsastetun hevosen kipukäyttäytymisestä voit lukea esimerkiksi täältä>>.) Hevosilla on hyvin yksilöllisiä tapoja ilmentää kipua, ja siksi onkin tärkeää aina hevosen käytöksen muuttuessa huomioida kivun mahdollisuus.

Tässä vaiheessa, kun hevonen on ehtinyt jo kipeytyä, pelkkä satulan korjaaminen tai vaihtaminen sopivaan ei enää riitä. Hevonen saattaa tarvita kipulääkekuurin helpottamaan oloaan, sitä varten ota yhteys eläinlääkäriisi. Lihashuollosta on hevoselle tässä vaiheessa suurta apua. Erilaisilla manuaalisilla tekniikoilla, kuten hieronnalla ja faskiahoidoilla, saadaan rentoutettua kireitä lihaksia. Monilla manuaalisilla hoidoilla on myös kipua lievittäviä vaikutuksia. Joillakin laitehoidoilla (esimerkiksi TENS ja laser, josta voit lukea lisää täältä >>) voidaan myös vaikuttaa kipuun ja ne voivatkin olla erittäin tehokkaita epäsopivan satulan aiheuttaman selkäkivun hoidossa. Varmistuthan kuitenkin aina laitetta käyttävän henkilön ammattitaidosta.

Jotkut hevoset ovat niin taitavia piilottamaan epämukavaa oloaan, että saatamme ratsastaa epäsopivalla satulalla hyvän tovin, ennen kuin ymmärrämme jotain olevan pielessä. Silloin kun näin käy, hevonen on liikkunut pitkään kipua välttävällä tavalla ja sen aivot ovat alkaneet pitämään tätä liikkumistapaa normaalina. Silloin on syntynyt liikekompensaatio.

Ei pelkkää kivun hoitoa

Kompensaation kehittäneen hevosen lihaksisto on muokkautunut epäsopivan satulan ympärille. Sillä saattaa olla silmin havaittavaa epäsymmetriaa lihaksistossaan. Selkälihakset ovat usein käsin kokeiltaessa kovat ja satulasta saattaa olla niissä jopa painauma. Selkä saattaa olla hyvin arka koskettaa, tai täysin reagoimaton – hevonen on vahvasti suojautunut kipua vastaan. Paras tapa pohtia, onko epäsopivan satulan kanssa liikkuneen hevosen aivot ehtineet kehittää liikekompensaation on analysoida sen liikkumista ratsastajan kanssa ja ilman, satula selässä ja ilman. Muuttuuko sen tapa liikkua? Jos ei, hevoselle on kehittynyt liikekompensaatio, kipua välttelevä liikemalli aivoihin. Tällöin kivun aiheuttajan poistaminen ei muuta tapaa vältellä kipua.

Tässä tilanteessa satulan korjaaminen ja lihashuolto eivät riitä, vaan hevoselle tulee opettaa uudestaan normaali ja rento tapa liikkua. Hevonen tarvitsee tauon satulasta ja ratsastajasta selässään, jotta sen keho ehtii toipua ja ennen kaikkea, jotta se pystyy oppimaan pois liikekompensaatiosta. Pelkkä lepo ei sitä kuitenkaan tee. Aivoja tulee kouluttaa uudelleen täsmällisesti suunniteltujen harjoitteiden avulla, jotta kipua välttelevän liikemallin tilalle saadaan vahvistettua parempi ja tasapainoisempi tapa liikkua. Siihen suosittelen pyytämään apua fysioterapeutilta (pätevät eläinfysioterapeutit löydät täältä>>).

Epäsopiva satula saa aikaan kipua. Kivun välttely johtaa liikekompensaation syntymiseen, mikä voi johtaa rasitusperäisiin vaivoihin, mikäli kierrettä ei katkaista ajoissa.

Nyt, lue teksti uudestaan ja laita epäsopivan satulan tilalle joku näistä: epäsopivat suitset/kuolaimet, suun ongelmat, jännevammat, lihasvammat, nivelongelmat, sisäelin peräiset kiputilat, huonossa tasapainossa/vinossa istuva / kovakätinen ratsastaja, ylirasitus…

Nämä listassa mainitut eivät tietenkään kipeytä välttämättä juuri hevosen selkää, mutta aivan varmasti aiheuttavat jotain kipua. Ja mikä tahansa kipu tai epämukavuus saa hevosen yrittämään välttämään sitä, mistä ennen pitkää seuraa liikekompensaatio. Liikekompensaatiosta taas seuraa lopulta rasitusperäisiä vaivoja, joista seuraa lisää kipua ja lisää kompensaatioita, mikäli kierrettä ei katkaista.

Henna

Vastaa