Ratsastus urheilusuorituksena on muutakin, kuin ratsastustaitoa. Fyysisten ominaisuuksien kehittämiseksi tarvitaan ominaisuus- ja oheisharjoittelua.

Ratsastus urheilusuorituksena

Ratsastus urheilusuorituksena

Ratsastustaito on vain pyramidin huippu onnistuneessa ratsastussuorituksessa, riippumatta siitä, onko ratsastaja taidoiltaan aloittelija tai maailmanmestari. Lajitaidon, oli se sitten koulu- tai esteratsastus, tennis tai vaikka jääkiekko, hallintaan vaaditaan runsaasti muutakin fyysistä harjoittelua kuin pelkkää lajitekniikan hiontaa. Mitä korkeammalle ja terävämpään huippuun lajitaidon pyramidissa tähtää, sen tärkeämmäksi alempien kerrosten vakaa rakentaminen muodostuu ja tarvitaan sekä ratsastajan oheis- että ominaisuusharjoittelua. Ratsastus urheilusuorituksena on paljon muutakin, kuin ratsastusta.

Kun ratsastajan fyysinen kapasiteetti on riittävä tai mieluummin korkeampi kuin mitä ratsastus suorituksena häneltä vaatisi, jää henkistä kapasiteettia enemmän keskittyä hevoseen, opettajan ohjeisiin tai ratsastettavaan rataan.

Fyysisen taidon pyramidi

Ensimmäinen asia, joka jokaisen tulee muistaa, on, että kaikki harjoittelu perustetaan riittävään palautumiseen ja hyvälaatuiseen uneen.

Seuraavaksi, riittävän levon päälle valettava fyysisen harjoittelun perusta ja pohja on aina peruskuntoharjoittelussa. Hengitys- ja verenkiertoelimistö huolehtii koko kehon hapen ja energian saannista suorituksen aikana – sen on oltava riittävällä tasolla vastatakseen ratsastajan kehon kulutukseen niin tukevan harjoittelun kuin itse ratsastussuorituksenkin aikana.

Jokaisen ratsastajan tulisi sisällyttää peruskuntoa kehittävää aerobista harjoittelua viikoittaiseen ohjelmaansa, sillä  ilman vakaata aerobista pohjaa on mahdotonta kehittyä ratsastajana nousujohteisesti. Hyvää aerobista liikuntaa ovat esimerkiksi reipas kävely, juoksu ja pyöräily. Taluta koiraa tai hevosta reippaalla kävelylenkillä vähintään 2,5 tuntia viikossa, ja jo kolmen kuukauden kuluttua hapenottokykysi paranee.

Peruskuntoa seuraava askelma pyramidissa on perusvoiman harjoittaminen. Koko kehon lihasryhmiä suunnitelmallisesti harjoittava lihaskuntoharjoittelu kehittää paitsi lihasvoimaa ja lihaskestävyyttä, myös aktiivista liikkuvuutta ja liikehallintaa. Lihasvoimaa harjoittavaa liikuntaa tulisi tehdä vähintään kaksi kertaa viikossa. Sopivia lajeja ovat esimerkiksi kuntosaliharjoittelu ja erilaiset ryhmäliikuntamuodot. Myös raskaat työaskeareet, kuten tallityöt, lasketaan lihasvoimaa ja -kestävyyttä parantaviin liikuntamuotoihin. Huomioi kuitenkin, että tallityöt kuormittavat kehoa hyvin yksi- ja usein myös toispuoleisesti, joten ne eivät yksin riitä lihaskuntoharjoitteluksi. Apua harjoittelun tasapainottamiseksi saat fysioterapeutiltasi.

Edellä mainitut kuuluvat ratsastajan oheisliikunnan piiriin. Perusvoima, liikehallinta ja aktiivinen liikkuvuus ovat välttämättömiä oheisharjoittelun muotoja, sillä niiden päälle rakennetaan ratsastuksen lajivaatimuksien mukainen ominaisuusharjoittelu. Tällä tarkoitetaan nimenomaan ratsastajalta vaadittavia voiman, tasapainon, liikkuvuuden ja koordinaation tasoja.

Ratsastajan ominaisuusharjoittelu voidaan jakaa vielä kahteen osaan: 

  1. yleisesti lajin vaatimat ominaisuudet, esimerkiksi este- ja etenkin kenttäratsastajan tulee panostaa enemmän alaraajojen lihasvoiman kehittämiseen kuin kouluratsastajan, sillä he ratsastavat huomattavasti pidempiä aikoja kevyessä istunnassa jalkojensa varassa

 ja 

  1. yksilölliset lajin vaatimat ominaisuudet, jotka on analysoitu ratsastajan oman tilanteen, muun liikunnan, tavoitteiden ja kehon käytön pohjalta. Tuloksena voi olla esimerkiksi lantion hallinnan parantaminen sivuttaisliikkeitä ratsastettaessa. Analyysin tulee sisältää myös pohdinta, mikä pyramidin askelmista on ensisijaisesti vahvistamisen tarpeessa

Fysioterapeutin ydinosaamista on yksilöllinen ominaisuusharjoittelun tarpeen analysointi ja suunnittelu nousujohteisesti. Ratsastajan oheisharjoitteluun voit saada apua ja ohjausta myös esimerkiksi personal trainereilta tai liikunnan ohjaajilta, etenkin, jos heillä on lajiymmärrystä ratsastuksesta. Ratsastus urheilusuorituksena koostuu kuitenkin paljon muistakin fyysisitä ominaisuuksista kuin hyvästä ratsastustaidosta. Jos kaipaat apua harjoittelusi suunnitteluun, ota yhteyttä>>

Treeni-iloa!

Kirjoituksen lähteinä
Terveurheilija.fi
UKK-instituutti
Terveysliikuntasuositukset

Henna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *